Leuk dat jullie de site gevonden hebben!
Het is interessante stof,maar net zoals dat meten niet altijd tot weten leidt, geldt dat ook voor (in)lezen ben ik al wel achter gekomen.
Ronald: Generieke stellingen van sommige fora zijn tricky omdat je nooit het hele verhaal kent. Ook ik niet hoor, maar zoals ik het begrijp: SAPS (zwavel en fosfor samenstelling) zorgt voor een betere smering, maar is slecht voor milieu, katalisatoren en EGT systemen, dus steeds lager zwavel en fosfor in nwe olien. Op zich geen probleem als je het maar vervangt voor iets wat de nadelen opvangt. Boron en Calcium (verbindingen) zijn bijvoorbeeld twee elementen die dat doen. Van wat ik van de nieuwere Kendall olien zag is dat ze idd juist op Boron en Calcium fors extra hebben. Ongetwijfeld zijn er nog -tig extra additives die allerlei dingen doen, maar dat is even mijn snelle indruk.
Waar het om gaat en wat telt is wat er in het echt gebeurt en hoe een motor reageert op de olie. De enige manier om dat te testen is regelmatig oliemonsters nemen en dat doen een aantal van die BITOG gasten vrij frequent. Als degenen die dergelijke analyses kunnen lezen (daar erg veel ervaring mee hebben) eea positief beoordelen, dan pas zegt dat iets. Vind ik dan.
Peter: amerikanen bedoelen met flat valve tappets en roller lifters (meer performance) in de regel de manier waarop de onderliggende nokkenas van hun (oud ontwerp) V8 blokken de kleppen bedienen. Daar zijn er in dd US nog héél veel van. De onderliggende nokkenas met stoterstangen kent vaak erg hoge klepveerdrukken en is tamelijk uniek in zijn soort. Juist die discussie over low ZDDP olien die vanuit milieu eisen gesteld worden, is funest voor dat soort constructies.
Een kevermotor heeft toevallig dezelfde nokkenas en nokvolger ontwerp, vandaar dat ik een deja-vu gevoel kreeg toen ik dergelijke berichten ook over 505.01 oliën las op BITOG (bobistheoilguy).
De standaard directe nokvolger op een nokkenas komt natuurlijk ook in de meeste OHC motoren voor, maar dat is een veel lichtere constructie (geen stoterstang) dan wat amerikanen meestal bedoelen met 'flat tappets'.
Helaas komen er vaak erg veel factoren tegelijk bij elkaar waardoor iets wel of niet werkt, veranderen zelfs olie samenstellingen van hetzelfde merk en type ook nog eens regelmatig en wordt het daardoor snel een complexe materie. De oliegiganten varen daar wel bij denk ik weleens...