EGR en olie verbruik

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
foppe

12 jul 2015, 00:53 0 x

<blockquote class="Quote" rel="foppe">EGR doet toch iets anders hoor.

Ik heb ooit gelezen dat de inlaatlucht zuurstofarmer wordt gemaakt, door er uilaatgassen aan toe te voegen. De cilinder krijgt daardoor een brandstofrijk mengsel en daarmee koel je de verbranding. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de NOx uitstoot.
Wat jij hier schrijft is het zelfde wat ik schrijf alleen dan anders omschreven.
EGR is de afkorting van Exhaust Gas Regulation.
Dit systeem werkt niet bij stationair en bij vollast (volgas), alleen als je bijvoorbeeld constant 100km/ph rijd in de 5'de versnelling.

Het klopt dat je verrijking krijgt van brandstof als er minder zuurstof in de cilinders zit. Gelijktijdig krijg je ook minder vermogen, want er ontstaat een slechtere verbranding.

EGR is puur een milieu maatregel om NoX terug te dringen, het heeft verder geen voordelen voor het motor vermogen.</blockquote>

behalve, dat zoals jij het opschrijft het niet klopt. Jij schrijft dat doordat de uitlaatgassen 2x verbrand worden, dat de uitlaatgassen schoner worden.

Misschien heb je het niet zo bedoeld, maar zo lees ik het wel. Ik wilde dat alleen even corrigeren. ;)
Dirck

12 jul 2015, 10:10 0 x

Ik had twijfels over aanbieders,
die onderste regel over uitschakelen ERG en de Wikipedia met ongeveer uitleg geplaatst.

Oordeel zelf maar ERG uitzetten is meestal gevolg van veel vervuiling en regelmatig dure kleppen...
Wel kans op APK afkeur en zo, maar oudere die meer vervuilen word het vaker gedaan en afgedopte ERG is vaak bij steekproef bij bepaalde voertuigen een leuke waar steeds meer monteurs op gaan letten...

Ik plaatste een aantal links en die waren tegen gesteld van elkaar en laat zien dat zomaar wat google gebruiken ook niet goed is.

Mensen die elk jaar een nieuwe ERG klep monteerde zijn vermoedelijk de rest vergeten, en dat uitschakelen, ja dat is een paarden middel voor minder PK.... zou ik dan maar zeggen...
Pocoloco

12 jul 2015, 14:48 0 x

Net terug van het Jaartreffen in duitsland 900 km gereden de vrouw dan ik zelf niet ,aftanken en uitgerekend 1 0p 18 \m/ Petra rijdt ook geen volgas. ;)

Hoop voor Hansjan dat het niet is wat ik al heel lang denkt. :-/
Dirck

12 jul 2015, 17:22 0 x

42 liter en 1:18=750km uit mijn hoofd...of gooi jij 50 liter in jou tank?
Pocoloco

12 jul 2015, 17:31 0 x

je kan ook meerdere keren tanken en dan het verbruik uitrekenen dirk :D
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 jul 2015, 17:37 0 x

@koop9 heeft analyse uitgevoerd. EGR klep zat vast, vermoedelijk door teruggeslagen pit uit uitlaatsysteem. Na basisafstelling is de storing (voorlopig) weg. We gaan het de komende dagen aankijken.

Wat is de suggestie van @pocoloco?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Dirck

12 jul 2015, 19:53 0 x

Op mijn DVD set kan ik zien hoeveel werk het is om het te demonteren en zelf ERG goed schoon te maken, een nieuwe klep kan altijd nog.

Vermoedelijk vervuild wegens korte stukjes en niet goed warm draaien, ik zal maar niet naar de Km stand vragen op dit moment...

Maar ook enig olie verbruik geeft vervuiling, daarom zonder enige garantie voor anderen ga ik zelf wel over van de erg dunne 5W30 naar 5W40...
Dirck

12 jul 2015, 20:24 0 x

Ik twijfel zelf maar wat vind Koop9 hiervan?

http://prolineengineering.nl/diensten/r ... rwijderen/

De ERG klep uitzetten, of heeft hij dit even gedaan zonder de rekening en iets hierover te zeggen?
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 jul 2015, 20:48 0 x

EGR afdoppen of uitschakelen kan enkel bij de diesel motoren. Dat is in diverse draadjes al eens voorbij gekomen.

In mijn geval was het geen verstopte EGR want dat gaat weer gepaard met andere foutmeldingen. Laten we nou eerst het effect afwachten en dan verder speculeren. Het verhaal van @koop9 vond ik vrij plausibel en het vermoeden is dat dit niet zomaar meer terug zal komen. Anders gaan we verder zoeken.

Hoog olieverbruik is vermoedelijk het gevolg van loslatende coating op de cylinderwanden dat alleen met nieuwe zuigers opgelost kan worden. Een compressiemeting zal dat moeten aantonen. De reparatie (nieuwe zuigers) is echter zo duur dat we voor dat geld beter zo nu en dan olie kunnen bijvullen.

Andere optie is dat de lambdasonde niet helemaal lekker werkt en het mengsel rijker maakt dan nodig. Echter dat moet weer meetbaar zijn bij de NOx meting. En die was spatzuiver.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Dirck

12 jul 2015, 21:08 0 x

De diesel kun je afdoppen.... maar benzine, die kun je via laptop uitschakelen heb ik gelezen, blijft dicht en werkt dan gewoon als vorige generatie auto...

Olie, ja maar als je gebruik hoog is en vervuiling groot is 5W40 goedkoper door minder bijvullen en bij koude start niet dikker.
Dus nooit 10W40 doen... dat is te veel ellende vragen.

Wel kan bij langzaam en weinig rijden de benzine de olie van de cilinderwand af spoelen maar coating?
Nog nooit van gehoord maar ik weet ook niet alles.

Mijn AUA dus geen pen bobine per bougie is vrijwel gelijk blok en die is wel stiller geworden met die iets dikkere olie als hij warm is...
Ook het misbruik van meer dan 1 liter per 1000 km naar nog niet goed meetbare.. ik denk 8000 km 1 liter...

De gekochte 1.6FSI komt later en ik denk... maar dat word september halen en Januari 2016 rijden.

Alleen moet ik frauderen als ik het wil aanpassen!
Zowel de A2€ als hij ooit klaar is, en de 2009 overjarige, ik kan maar tot 2005 invullen en zelfs 2006 wat wel eens voorkomt is niet mogelijk!

Moeten we het forum aanpassen?
Ik hoop dat de Kosten niet ERG hoog worden.
Plaats reactie