Wat jij hier schrijft is het zelfde wat ik schrijf alleen dan anders omschreven.<blockquote class="Quote" rel="foppe">EGR doet toch iets anders hoor.
Ik heb ooit gelezen dat de inlaatlucht zuurstofarmer wordt gemaakt, door er uilaatgassen aan toe te voegen. De cilinder krijgt daardoor een brandstofrijk mengsel en daarmee koel je de verbranding. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de NOx uitstoot.
EGR is de afkorting van Exhaust Gas Regulation.
Dit systeem werkt niet bij stationair en bij vollast (volgas), alleen als je bijvoorbeeld constant 100km/ph rijd in de 5'de versnelling.
Het klopt dat je verrijking krijgt van brandstof als er minder zuurstof in de cilinders zit. Gelijktijdig krijg je ook minder vermogen, want er ontstaat een slechtere verbranding.
EGR is puur een milieu maatregel om NoX terug te dringen, het heeft verder geen voordelen voor het motor vermogen.</blockquote>
behalve, dat zoals jij het opschrijft het niet klopt. Jij schrijft dat doordat de uitlaatgassen 2x verbrand worden, dat de uitlaatgassen schoner worden.
Misschien heb je het niet zo bedoeld, maar zo lees ik het wel. Ik wilde dat alleen even corrigeren.