topsnelheid en wielgrootte
Het probleem is dat de auto het aantal omwentelingen telde.
Dus van 15" en 60 serie en 16" met 40 serie banden geeft verkeerde snelheden.
Als ik op de navigatie kijkt die niet de aandrijfas toerental meet maar de werkelijke snelheid is het verschil van mijn 1.6 Fsi maar 0,3 Km op topsnelheid.
Op de hoge 15" lijkt de auto langzamer dan de lage 16" maar dat is teller snelheid.
Op de navigatie nauwelijks verschil en als ik ze naast elkaar zet tijdens wisselen zie je hoogte verschil.
Goed meten doe je met navigatie via satelliet!
Dus van 15" en 60 serie en 16" met 40 serie banden geeft verkeerde snelheden.
Als ik op de navigatie kijkt die niet de aandrijfas toerental meet maar de werkelijke snelheid is het verschil van mijn 1.6 Fsi maar 0,3 Km op topsnelheid.
Op de hoge 15" lijkt de auto langzamer dan de lage 16" maar dat is teller snelheid.
Op de navigatie nauwelijks verschil en als ik ze naast elkaar zet tijdens wisselen zie je hoogte verschil.
Goed meten doe je met navigatie via satelliet!
mbt roterend gewicht:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... &start=108
Hoewel de discussie van meer academische aard dreigt te worden: een 200 gram zwaardere fiets zal, als het extra gewicht zich als roterende massa voordoet, een groter vermogen vergen bij het accelereren dan wanneer je bv. 200 gram meer in je bidon doet. Hierop heeft de luchtweerstand geen enkele invloed, de afstand tot aan de draaiingsas wel. Dat is waarom lichtere velgen "sneller" aanvoelen,
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... &start=108
Hoewel de discussie van meer academische aard dreigt te worden: een 200 gram zwaardere fiets zal, als het extra gewicht zich als roterende massa voordoet, een groter vermogen vergen bij het accelereren dan wanneer je bv. 200 gram meer in je bidon doet. Hierop heeft de luchtweerstand geen enkele invloed, de afstand tot aan de draaiingsas wel. Dat is waarom lichtere velgen "sneller" aanvoelen,
https://www.bandenleader.nl/advies-band ... -de-velgen
is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:
Translatie kracht, omdat het wiel vooruit gaat.
Rotatie kracht, omdat het wiel draait.
Een onafgeveerde massa is alles wat niet met het voertuig meeveert. 1kg onafgeveerde massa is evenveel als meerdere kilos afgeveerde massa.
is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:
Translatie kracht, omdat het wiel vooruit gaat.
Rotatie kracht, omdat het wiel draait.
Een onafgeveerde massa is alles wat niet met het voertuig meeveert. 1kg onafgeveerde massa is evenveel als meerdere kilos afgeveerde massa.
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2000 ... 8-10113568
Een stalen wiel, maat 4.00 B 13 met een band 145/70 R 13 weegt 10 kg. Het massatraagheidsmoment van een dergelijk wiel is 0,355 kgm2.
Stel dat het genoemde wiel voor een sportiever lichtmetalen wiel wordt omgewisseld. Van 13” naar 15” komt in de praktijk toch nogal eens voor. De keuze valt bijvoorbeeld op een lichtmetalen wiel 6Jx15 met een bandmaat 205/60 VR 15. Een dergelijk compleet wiel weegt 18,5 kg en heeft een massatraagheidsmoment van 0,994 kgm2.
Een stalen wiel, maat 4.00 B 13 met een band 145/70 R 13 weegt 10 kg. Het massatraagheidsmoment van een dergelijk wiel is 0,355 kgm2.
Stel dat het genoemde wiel voor een sportiever lichtmetalen wiel wordt omgewisseld. Van 13” naar 15” komt in de praktijk toch nogal eens voor. De keuze valt bijvoorbeeld op een lichtmetalen wiel 6Jx15 met een bandmaat 205/60 VR 15. Een dergelijk compleet wiel weegt 18,5 kg en heeft een massatraagheidsmoment van 0,994 kgm2.
http://forum.nurburgring.nl/viewtopic.p ... view=print
Een velgbed weegt zwaarder dan lucht in de band, dus is er meer energie nodig om de 17" combinatie te versnellen/remmen/draaien dan de 16" of 15" combinatie.
Een velgbed weegt zwaarder dan lucht in de band, dus is er meer energie nodig om de 17" combinatie te versnellen/remmen/draaien dan de 16" of 15" combinatie.
Snappen sommige mensen niet dat de omtrek gewoon hetzelfde blijft of je nou 14" of 18" hebt? Alles heeft te maken met velgdiameter en bandwanghoogte.... De totale hoogte van straat totbovenzijde van je van je rijvlak blijft gelijk. Of je moet idioot grote velgen gaan plaatsen