Wijzigen trekgewicht > RDW wil dure keuring

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Jeroen536

20 mar 2018, 17:35 0 x

Hoi A2 forummers,

Ik heb een A2 uit 2000 met als trekgewicht '-', niet zoveel dus. Ik wil dit graag wijzigen, en heb daarom via PON een COC verklaring met brief ontvangen waarin zij bevestigen dat de A2 geschikt is om tot 1000kg geremd te trekken. Met die informatie heb ik een verzoek bij de RDW ingediend om het trekgewicht te wijzigen.

De RDW wil nu een test met een volle aanhanger en meetapparatuur uit gaan voeren om aan te tonen dat de A2 geschikt is voor een aanhanger. De kosten worden uiteraard doorberekend wat uitkomt op meer dan 500 euro.. Hier schrok ik nogal van. Samen met de kosten van een nieuwe trekhaak a 350 euro is dat net iets teveel van het goede. Omdat ik de trekhaak nog niet gemonteerd heb sta ik voor de keuze om door te gaan of de A2 te verkopen :(

Heeft hier iemand ervaring met het wijzigen van het trekgewicht? Is het normaal dat de auto getest moet worden met meetapparatuur etc. Ik neem aan dat er al weer meer A2's zijn waarbij het trekgewicht is gewijzigd, dus een vergelijkbare auto zou toch wel getest moeten zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
BlauweA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2018, 17:50 0 x

Belachelijk!

Dat er een onjuist trekgewicht op jouw kenteken staat riekt naar een fout van de RDW... En om deze fout te corrigeren willen ze jou nu fors laten betalen...

De test zal aantonen dat JOUW A2 een aanhanger kan trekken.
Het model en type is toch al duidelijk en vastgesteld?
(Of twijfelt de RDW of jouw auto wel een Audi A2 is)?
Daarmee zou het mogelijk moeten zijn je kenteken te corrigeren lijkt mij...

En oh ja, mijn ervaringen met de RDW: Slecht, m.i. een stelletje incompetente ambtenaren - de uitzonderingen daargelaten (just my 2 cents).
For those with an eye for the finer detail, I salute you.
bjmeengs
Audi A2 clublid

20 mar 2018, 18:11 0 x

Onder modificaties en zoeken op trekhaak staat ook heel wat beschreven over trekhaak.
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2018, 19:02 0 x

Dat is idd volkomen absurd. Ze kunnen een register aan vergelijkbare voertuigen open trekken waar mee vergeleken kan worden. Ik wens je veel succes maar zou zeker geen €500,- gaan neer leggen, hou ons op de hoogte van de uitkomst.

Koos
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2018, 19:10 0 x

Heb bij mij ook even gekeken en staat geremd en ongeremd op 0 KG. Hebben ze volgens mij overgenomen van het COC want daar staat dat bij mij zo vermeld. Zal eerdaags eens bij de dealer langs gaan voor verheldering.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

20 mar 2018, 19:50 0 x

Onderwerp is al vaker voorbij gekomen:

viewtopic.php?f=11&t=60&hilit=trekhaak

Uit een van de postings:
japio schreef:
22 jan 2010, 01:24
Hallo,
Ter informatie:
Aan een A2 van vóór modeljaar 2003 mag géén trekhaak worden gemonteerd!
Aanhanger gewicht op kenteken 0 Kg.
Vanaf mj 2003 mag er wel een trekhaak op.
Omdat de meeste dealers op dit gebied nooit meer bijgeschoold zijn vertellen ze nog het verhaal dat ze geleerd hebben bij de introductie van de A2: Géén trekhaak!
toen ik mijn Rode Colourstorm gekocht heb in Duitsland wilden de Audicenters hier in buurt er ook niets van weten totdat ik de magazijnmeesters eens gevraagd heb om dan toch maar eens in Etka te kijken of er niet toch een trekhaak is voor een TDI.
Het resultaat was altijd "Dat wisten wij niet".
Groet,
Japio die al jaren de A2 fora doorzoekt.
Jeroen536

21 mar 2018, 14:52 0 x

Goed nieuws!! de RDW belde mij net met het bericht dat ze fout zitten, en het trekgewicht van de A2 administratief gewijzigd kan worden zonder dure keuring :)

De Europese typegoedkeuring voor de Audi A2 bevat een extensie waarin de vrijgave voor het aanhangwagengewicht is vastgelegd. In de door PON verstrekte verklaring wordt specifiek benoemd dat het chassisnummer van mijn A2 onder deze extensie valt, en de auto dus geschikt is voor het trekken van een aanhangwagen. Dit is voor de RDW voldoende onderbouwing, maar volgens de RDW wel een specifieke uitzondering die weinig voorkomt.

De kosten gaan nu een stuk lager uitvallen, max 200 euro volgens de RDW meneer. Ik blij, de trekhaak kan er onder, en de A2 kan blijven! :)
Kever
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 mar 2018, 15:38 0 x

Gefeliciteerd! Vraagje nog: wat ga je ermee trekken?
Jeroen536

21 mar 2018, 17:07 0 x

Tnx. We hebben een paradiso vouwcaravan gekocht, dus die komt erachter. Weegt 450 kg en weinig extra luchtweerstand, dus dat moet wel lukken, maar snel zal het niet gaan ;)
volgende stap is cruise control inbouwen voor de lange ritten op 90km/h..
Kever
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 mar 2018, 17:29 0 x

Leuke combi. Inderdaad weinig luchtweerstand, dat scheelt behoorlijk. Die Paradiso is misschien wel breder dan de A2, of niet?
Plaats reactie