DED@2 schreef: ↑02 apr 2018, 18:10
Nog even my 2 cents wat betreft de OSS. Ik heb een A2 mèt en een zonder OSS.
De OSS is fijn qua lichtinval en ruimtelijke beleving. In gebruik vind ik het acceptabel tot 80km/u, daarboven maakt het dak veel lawaai door de langsrazende wind. Qua onderhoud is het belangrijk minimaal 1x per jaar alle geleiders te smeren. De A2 dokter en @r@Ron47 kunnen je hier zeker aan helpen. Dit vraagt om een speciaal smeermiddel. Verder niet gebruiken in vastgevroren toestand, dit is garantie voor problemen

Zonder OSS is een stuk stiller en nog stiller te krijgen door het dak te dempen

. Is de moeite waard, zeker op snelweg snelheden. Verder is de A2 lichter dan met OSS.
Tot nu toe zijn de daken te repareren met speciale reparatie kits via de dealer. Zo rond de 350€ als ik me niet vergis en dan nog de arbeidskosten. Mijn verwachting is dat dit een keer eindig is. De vraag is dan of er tegen die tijd een alternatief is of dat het OSS niet meer te repareren valt. Dit risico lopen we, OSS rijders, allemaal.
Ja het is een luxe, maar problemen kunnen kostbaar zijn of onbetaalbaar worden in de toekomst.
Ik ben er zeer blij mee en hoop dat problemen me bespaart blijven de komende jaren
Goed verhaal mbt OSS.
De volgende kanttekeningen:
1. Het geluid boven de 80 km/uur is irritant en in gesloten toestand moet vooral het voorste bewegende paneel exact goed afgesteld zijn om luchtgeruis aan de voorzijde zo veel mogelijk te beperken..
2. Met het genoemde dealersetje is alleen een gebroken plastic koppeling tussen de kabel en de voorste meenemer enigszins te herstellen.
Duurzaam is deze constructie niet en daarom kostbaar. Plastic wordt hard en bros en breekt bij een dak dat niet perfect is afgesteld en is onderhouden altijd af.
3.Andere gebreken, die o.a. bij de aandrijving van de motor op de kabels optreden, kunnen hiermee niet opgelost worden. Dan biedt een volledig nieuwe kabelset met plasticverbinding aan de meenemers slechts gedeeltelijk soelaas omdat het deel van het probleem dat in het aluminium asndrijfdeel van de motorunit zit ook slijtage vertoont ( ratelen bij openen en sluiten van het dak). Een compleet nieuwe motorunit moet dan worden overwogen. Dit wordt dan al zeer kostbaar en omdat het hele dak uit de auto moet worden gedemonteerd komen er aanzienlijke arbeids kosten bij.
4. De oplossing die wij toepassen bestaat uit het monteren van aluminium meenemertjes die we zelf frezen, waardoor we van het plastic af komen. Verder zijn modificaties van de bestaande motorunit en nog wat andere zaken noodzakelijk om alle zwakke punten van het dak op te lossen.
5. Op deze wijze lijken alle oss daken onafhankelijk van levering van dealeronderdelen nog een heel lang leven beschoren.