Ik en mijn A2 zijn net hetzelfde, beide enige afwijking!

Ik denk dat daar de sleutel tot een laag verbruik ligt. Hoe hoger de snelheid ligt, hoe veel hoger het verbruik door de sterk toenemende invloed van de luchtweerstand ...FrankDercks schreef: ↑10 aug 2018, 17:48"Het verbruik is afgelezen op de boordcomputer of uitgerekend na het aftanken?
Mijn ervaring met boordcomputers is dat ze vaak een beetje optimistisch zijn ...
(zeker bij de modus momenteel verbruik)".
Mede waarschijnlijk door mijn bandenmaat, heb ik gemerkt dat de afwijking van km-teller 2% is (hij geeft minder aan dan de werkelijke afstand, diverse malen gemeten a.d.h.v. de groene paaltjes op de snelwegen enz.). Het actuele verbruik kan ik niet echt controleren, wel het gemiddelde. Dat klopt, incl. de afwijking, volgens mij wel. Bij het aftanken heb ik dat al een paar keer gecontroleerd, praktisch zonder afwijking.
Nu moet ik zeggen dat ik bijna al mijn km's zuinig probeer te rijden. Ik pas regelmatig het "liften" van mijn voet cq het gaspedaal toe en op de buitenwegen/snelwegen behoor ik niet bepaald tot de snelsten. "Op tijd vertrekken" bespaart veel...
Deze karakteristiek zie je vaker bij "zuinige" auto's die volledig zijn afgestemd op de inmiddels verouderde NDEC-cyclus.FrankDercks schreef: ↑10 aug 2018, 20:37Klopt, in stadsverkeer vind ik de A2 ook niet echt zuinig, zeker niet in vergelijking met de verbruikscijfers die ik buiten de bebouwde kom en op de snelweg haal (niet slecht, maar minder goed). Nu moet ik daarbij opmerken dat ik nogal eens bijv. van mijn woonplaats naar Utrecht rijd en dan qua snelheid "tussen de vrachtwagens" blijf rijden. Dat resulteert regelmatig in een verbruik van gemiddeld zo'n 4,6 l/100 km. Maar zoals gezegd is het verbruik in de stad, met natuurlijk regelmatig een koude start en veel optrekken en afremmen beduidend hoger, vaak tussen de 6,5 en 7,5 l/100 km.
Ach, in ieder geval is het koelsysteem weer lekker doorgespoeld
Zag de "How to"