Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

10 aug 2018, 18:08 0 x

Op een rechte weg je navigatie aanzetten of je smartphone met juiste programma en je ziet de werkelijke snelheid/afwijking en ook de afstand is te controleren, bij 0,0 op navigatie even dagteller indrukken en na een km of 10 even kijken op beide.

Ik en mijn A2 zijn net hetzelfde, beide enige afwijking!
:(
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2018, 19:15 0 x

FrankDercks schreef:
10 aug 2018, 17:48
"Het verbruik is afgelezen op de boordcomputer of uitgerekend na het aftanken?
Mijn ervaring met boordcomputers is dat ze vaak een beetje optimistisch zijn ...
(zeker bij de modus momenteel verbruik)".

Mede waarschijnlijk door mijn bandenmaat, heb ik gemerkt dat de afwijking van km-teller 2% is (hij geeft minder aan dan de werkelijke afstand, diverse malen gemeten a.d.h.v. de groene paaltjes op de snelwegen enz.). Het actuele verbruik kan ik niet echt controleren, wel het gemiddelde. Dat klopt, incl. de afwijking, volgens mij wel. Bij het aftanken heb ik dat al een paar keer gecontroleerd, praktisch zonder afwijking.

Nu moet ik zeggen dat ik bijna al mijn km's zuinig probeer te rijden. Ik pas regelmatig het "liften" van mijn voet cq het gaspedaal toe en op de buitenwegen/snelwegen behoor ik niet bepaald tot de snelsten. "Op tijd vertrekken" bespaart veel...
Ik denk dat daar de sleutel tot een laag verbruik ligt. Hoe hoger de snelheid ligt, hoe veel hoger het verbruik door de sterk toenemende invloed van de luchtweerstand ...

Door de karakteristiek van de motor (weinig trekkracht bij lage toeren) vind ik het lastig om zuinig te rijden. In de spits wordt het vaak niet gewaardeerd als je niet met de (gehaaste) stroom meerijdt ...
Laatst gewijzigd door Peter_Audi_A2 op 10 aug 2018, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
FrankDercks

10 aug 2018, 20:37 1 x

Klopt, in stadsverkeer vind ik de A2 ook niet echt zuinig, zeker niet in vergelijking met de verbruikscijfers die ik buiten de bebouwde kom en op de snelweg haal (niet slecht, maar minder goed). Nu moet ik daarbij opmerken dat ik nogal eens bijv. van mijn woonplaats naar Utrecht rijd en dan qua snelheid "tussen de vrachtwagens" blijf rijden. Dat resulteert regelmatig in een verbruik van gemiddeld zo'n 4,6 l/100 km. Maar zoals gezegd is het verbruik in de stad, met natuurlijk regelmatig een koude start en veel optrekken en afremmen beduidend hoger, vaak tussen de 6,5 en 7,5 l/100 km.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

10 aug 2018, 22:41 0 x

FrankDercks schreef:
10 aug 2018, 20:37
Klopt, in stadsverkeer vind ik de A2 ook niet echt zuinig, zeker niet in vergelijking met de verbruikscijfers die ik buiten de bebouwde kom en op de snelweg haal (niet slecht, maar minder goed). Nu moet ik daarbij opmerken dat ik nogal eens bijv. van mijn woonplaats naar Utrecht rijd en dan qua snelheid "tussen de vrachtwagens" blijf rijden. Dat resulteert regelmatig in een verbruik van gemiddeld zo'n 4,6 l/100 km. Maar zoals gezegd is het verbruik in de stad, met natuurlijk regelmatig een koude start en veel optrekken en afremmen beduidend hoger, vaak tussen de 6,5 en 7,5 l/100 km.
Deze karakteristiek zie je vaker bij "zuinige" auto's die volledig zijn afgestemd op de inmiddels verouderde NDEC-cyclus.
Ik reed met de vorige auto (Golf 3 1.8 cabrio, 1120 kg) tussen de 1 op 12 en 1 op 13.
Met de Audi A2 met vergelijkbare rijomstandigheden zit ik tussen de 1 op 13 en 1 op 14.
Niet een echt wereldschokkende verbetering. De beste manier om het verbruik te drukken
is de fiets pakken ... :)
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2018, 11:26 2 x

Jur schreef:
10 aug 2018, 16:57
Bekend probleem. Die sensor legt wel vaker het loodje. Vervanging is een klusje van niks (hé @Spinazie :P )
Ach, in ieder geval is het koelsysteem weer lekker doorgespoeld :joy: Zou eigenlijk iedereen willen aanraden als je de een aanpakt (thermostaat of sensor), ze gelijk allebei te vervangen.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 aug 2018, 12:52 0 x

Spinazie schreef:
11 aug 2018, 11:26
Jur schreef:
10 aug 2018, 16:57
Bekend probleem. Die sensor legt wel vaker het loodje. Vervanging is een klusje van niks (hé @Spinazie :P )
Ach, in ieder geval is het koelsysteem weer lekker doorgespoeld :joy: Zou eigenlijk iedereen willen aanraden als je de een aanpakt (thermostaat of sensor), ze gelijk allebei te vervangen.
Zag de "How to" :)
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Rein
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 aug 2018, 13:17 2 x

Wat ik gisteren of vandaag gedaan heb? Euhhhuh,..nou eigenlijk niet veel meer dan mijn auto ophalen bij ded@2 nadat hij mijn achterportieren van boxen voorzien had. :innocent:

Een hele tijd geleden had ik een “original lautsprecher-satz” met woofers, tweeters, kabelset etc. van MP geplukt, maar de inbouw ging mijn kennis en kunde wat te boven. De set lag dus maar te liggen, tot ik dit met Duncan besprak en hij aangaf dit voor me te willen doen. Helemaal super, dus snel een afspraak gemaakt, de auto bij hem achtergelaten en na inbouw weer opgepikt. Ik ben blij met het resultaat, want de muziek beleving is er duidelijk op vooruit gegaan!
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 aug 2018, 19:22 2 x

Ook ik ben vandaag weer even bij @DED@2 om de reeds door hem ingebouwde carkit over Bose te laten werken. Zijn woorden "ik ga er altijd vanuit dat het gaat werken" stelden me gelijk gerust.

Deze kalmte en overtuiging toonde hij ook tijdens het inbouwen van de week.... zelfs tot laat in de avond toen het al lang donker was :) Duncan werkt niet alleen deskundig maar ook nog eens uiterst nauwkeurig met oog voor kwaliteit. Niet even een snelle fix maar een oplossing die gegarandeerd de komende jaren blijft werken!

In 1e instantie wilde het geluid alleen over de voorboxen maar niet over het Bose systeem. Maar Duncan werd niet Bose, hij bedacht gewoon een andere oplossing die wel zou gaan werken. :tongueclose . Vandaag teruggegaan en zoals verwacht werkte de bedachte oplossing ook perfect!

Streamen vanaf mijn telefoon of tablet gaat nu via bluetooth over het Bose systeem en de tablet laadt ook op.

Duncan heel erg bedankt, ben super blij met deze werkende oplossing!!
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 aug 2018, 19:31 1 x

@trebbor77 heel graag gedaan en het was leuk weer een A2 enthousiasteling over de vloer te hebben.
Veel plezier met de mooie upgrade , was zeker een gave klus 👍. Tot snel
Jur
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

13 aug 2018, 12:58 2 x

Afgelopen twee weekenden op zaterdag gesleuteld aan de A2. Eerst bij een doe-het-zelf-garage en vervolgens bij onze A2 Dokter @luukske. Het was weer tijd voor groot onderhoud en een aantal kleine klussen om de auto klaar te maken voor de vakantietrip. Wat heb ik precies gedaan?
- Alle filters vervangen;
- Motorolie ververst;
- Stabilisatorstangen vervangen;
- Raammotor vervangen (raam bestuurderskant ging niet meer dicht);
- Houders kentekenverlichting vervangen;
- Thermostaat vervangen.

Daarnaast heeft Luukske m'n cruise control gefikst. De cruise control werkte soms wel en soms niet. Dat kwam door een haperende koppelingssensor. Een topdag gehad in Waalwijk en ook nog even mogen genieten van de 3L van Luukske zelf. :cool:

Was het dan alleen maar blijheid? Nee, helaas niet. Aangezien er vorig jaar praktisch koffiemelk uit mijn schakelbak kwam i.p.v. olie, leek het mij een goed idee om de bakolie nogmaals te verversen. Helaas is de aftapplug op wonderbaarlijke wijze een half maatje gegroeid dus maat 17 past niet meer/draait door. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
1.jpg
1.jpg (901.38 KiB) 3758 keer bekeken
Plaats reactie