Oh, nou, dan kijk ik het nog wel even aan de komende dagen. De nieuwe sensor heb ik maar afgemeld, scheelt toch weer een paar centen......
Dagboek van een Kristallblauwe ATL.
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wow! Niks is jou ook te gek hè, knap staaltje werk. Dikke +1 hier voor de props.Spits schreef: ↑07 okt 2018, 17:47Vandaag wiellager en homokineet rechtsvoor vervangen.
Bij aanschaf van 81-RG-LS vond ik in het wiel kapje de aandrijfas moer..... Aha, dat was dat rammelende geluid dus.......
Ook voelde ik een lichte trilling bij in en uit veren op glooiingen bij +/- 130 in het uur op snelwegen.
Bij het aanschouwen van jouw fusee had ik gelijk een flashback naar de mijne; die heb ik vorig jaar volledig ontroest en daarna in de Hammerite gezet.
Ja, ik weet het, je ziet ze niet, maar roest op een A2? Niet op de mijne!

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Spits
Zeauh, weer een kleine update.
Gisteren had ik een ritje naar Schiedam, in de spits.
Niks aan de hand, totdat het dashboard begon te piepen en vervolgens aangaf dat er iets met de remlichten aan de hand was. Daarbij begon ook het voorgloei symbool gezellig mee te knipperen en stopte de temperatuur meter ermee...... Weet niet, ik wordt nooit zo vrolijk in de spits, maar zeker niet met een piepende en knipperend voertuig!
Goed, de uitlezer er thuis aangehangen, welke aangaf dat de remschakelaar defect was. Oké dacht ik uit elkaar halen en schoonmaken dan maar;

Helaas mocht dit niet baten, dus dan maar een nieuwe schakelaar bestellen dacht ik. Wel vreemd; de schakelaar zag er goed uit en was niet ingebrand of dergelijke. Wat ook wel vreemd op mij overkwam is waarom de temp en voorgloei erdoor beïnvloed werd.
Verder op onderzoek bij de achterlichten dan maar, want ondertussen bleef het middelste remlicht continue branden bij ingeschakeld contact..... En ja hoor, bij het rechter achterlicht vond ik deze;

Het gloeidraad van het remlicht zit tegen het pootje van het gewone achterlicht gelast.... Afijn de kerstboom is weg nu met het plaatsen van een nieuw lampje.
Over kerstbomen gesproken, de Sony radio welke er bij aankoop inzat eruit gehaald en een wat rustiger model radio gemonteerd. Deze lag hier nog op de plank en doet het nog goed.

Tot zover weer.
Gisteren had ik een ritje naar Schiedam, in de spits.
Niks aan de hand, totdat het dashboard begon te piepen en vervolgens aangaf dat er iets met de remlichten aan de hand was. Daarbij begon ook het voorgloei symbool gezellig mee te knipperen en stopte de temperatuur meter ermee...... Weet niet, ik wordt nooit zo vrolijk in de spits, maar zeker niet met een piepende en knipperend voertuig!
Goed, de uitlezer er thuis aangehangen, welke aangaf dat de remschakelaar defect was. Oké dacht ik uit elkaar halen en schoonmaken dan maar;

Helaas mocht dit niet baten, dus dan maar een nieuwe schakelaar bestellen dacht ik. Wel vreemd; de schakelaar zag er goed uit en was niet ingebrand of dergelijke. Wat ook wel vreemd op mij overkwam is waarom de temp en voorgloei erdoor beïnvloed werd.
Verder op onderzoek bij de achterlichten dan maar, want ondertussen bleef het middelste remlicht continue branden bij ingeschakeld contact..... En ja hoor, bij het rechter achterlicht vond ik deze;

Het gloeidraad van het remlicht zit tegen het pootje van het gewone achterlicht gelast.... Afijn de kerstboom is weg nu met het plaatsen van een nieuw lampje.
Over kerstbomen gesproken, de Sony radio welke er bij aankoop inzat eruit gehaald en een wat rustiger model radio gemonteerd. Deze lag hier nog op de plank en doet het nog goed.

Tot zover weer.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- JJR
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Dat zo een lampje toch zo duur kan zijn om te vervangen :p vaak is het zoiets onbenulligs als de kerstboom afgaat. 1 x dit zelf gehad en het was de massa bij de linker passagiersdeur die ik vergeten was weer vast te draaien. Ook viel toen op de snelweg de stuurbekrachtiging uit en gingen mijn ruitenwissers raar staan en heen en weer. Ach weer goed opgelost dus!
Wat zou de garage er voor hebben gevraagd is dan een vraag die bij mij boven komt drijven....
Wat zou de garage er voor hebben gevraagd is dan een vraag die bij mij boven komt drijven....
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Als ze 1 keer rond de auto hebben gelopen en het betreffende lampje hebben opgemerkt, alleen de prijs van het te vervangen lampje ...JJR schreef: ↑30 okt 2018, 14:18Dat zo een lampje toch zo duur kan zijn om te vervangen :p vaak is het zoiets onbenulligs als de kerstboom afgaat. 1 x dit zelf gehad en het was de massa bij de linker passagiersdeur die ik vergeten was weer vast te draaien. Ook viel toen op de snelweg de stuurbekrachtiging uit en gingen mijn ruitenwissers raar staan en heen en weer. Ach weer goed opgelost dus!
Dat is het verschil tussen een goede monteur en een hele goede monteur. Die eerst naar de auto zelf kijkt voordat hij zijn uitleescomputer pakt en aansluit.
- Spits
Woops, and thanx, blij dat ik dan in ieder geval mag hopen dat ik een goede monteur ben..........Peter_Audi_A2 schreef: ↑30 okt 2018, 14:35Als ze 1 keer rond de auto hebben gelopen en het betreffende lampje hebben opgemerkt, alleen de prijs van het te vervangen lampje ...JJR schreef: ↑30 okt 2018, 14:18Dat zo een lampje toch zo duur kan zijn om te vervangen :p vaak is het zoiets onbenulligs als de kerstboom afgaat. 1 x dit zelf gehad en het was de massa bij de linker passagiersdeur die ik vergeten was weer vast te draaien. Ook viel toen op de snelweg de stuurbekrachtiging uit en gingen mijn ruitenwissers raar staan en heen en weer. Ach weer goed opgelost dus!
Dat is het verschil tussen een goede monteur en een hele goede monteur. Die eerst naar de auto zelf kijkt voordat hij zijn uitleescomputer pakt en aansluit.

Toch denk dat je bij de garage het lampje gratis zou hebben gekregen........ na afrekening van de remschakelaar

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Je zou het kapotte lampje kunnen bewaren om daarmee een garageSpits schreef: ↑30 okt 2018, 14:43Woops, and thanx, blij dat ik dan in ieder geval mag hopen dat ik een goede monteur ben..........Peter_Audi_A2 schreef: ↑30 okt 2018, 14:35Als ze 1 keer rond de auto hebben gelopen en het betreffende lampje hebben opgemerkt, alleen de prijs van het te vervangen lampje ...JJR schreef: ↑30 okt 2018, 14:18Dat zo een lampje toch zo duur kan zijn om te vervangen :p vaak is het zoiets onbenulligs als de kerstboom afgaat. 1 x dit zelf gehad en het was de massa bij de linker passagiersdeur die ik vergeten was weer vast te draaien. Ook viel toen op de snelweg de stuurbekrachtiging uit en gingen mijn ruitenwissers raar staan en heen en weer. Ach weer goed opgelost dus!
Dat is het verschil tussen een goede monteur en een hele goede monteur. Die eerst naar de auto zelf kijkt voordat hij zijn uitleescomputer pakt en aansluit.![]()
Toch denk dat je bij de garage het lampje gratis zou hebben gekregen........ na afrekening van de remschakelaar, maar dat is een aanname......
te testen op de snelheid van het vinden van de storing ...

- Spits
Goed, dus de ATL en z'n dagelijkse beslommeringen........
Nou weinig beslommeringen, in de zin van hij rijdt nog...... en zeer goed ook!
De enige minieme irritatie die er is, is met koud weer in de vorm van piepende en krakende draagarm/stabilisator rubbers. Niet dat ik er erg wakker van lig, maar wel genoeg....
Zoals misschien opgemerkt in dit dagboek, heb ik de initiële bestelde plaatstalen draagarmen retour naar monsieur-auto gezonden, wegens het verschil in bouwconstructie en rubber tussen de linkerkant en rechterkant. Maar goed ook, want met wat meer research kwam ik erachter dat de maten toch niet helemaal overeen kwamen voor een A2 onderstel........ Eigenwijs zijn heeft een prijs zeg maar.
In ieder geval op zoek naar nieuwe draagarmen geweest dus.
Het zijn TRW JTC1140/1141 draagarmen geworden, zijn hetzelfde als Lemforder, getuige het logo wat er ook gewoon nog in staat.
Gesmede draagarmen dus, voor een TDI (stugger rubber) met een "vaste" fuseekogel.
Deze zijn volgens vele leveranciers niet geschikt voor een ATL/TDI (wel voor een BHC/TDI, go figure)......... Nah, echt wel, ik heb er uren op zitten Googl'en! En wat op Google staat is waar....
Wat ik wel weet is dat er met grote letters "TDI" in de aluminium plaat voor het rubber in de draagarm gegraveerd staat, dus dat scheelt voor mijn gevoel iets minder wakker liggen.

Nu nog op zoek naar stabilisator rubbers en achterste draagarm rubbers. Weet nog niet of ik ze nodig heb maar, beter mee verlegen dan om verlegen ten tijde van sleutelen.
Tool voor de achterste rubbers komt van de week ook nog in bestelling, maar twijfel nog of dat een ruim gesorteerde universele of een set specifiek moet gaan worden.
Overigens, de plaatstalen draagarmen welke ik zag, konden mij geen info geven of dat de rubbers voor een TDI waren, evenmin de infodesk achter de internet shops (soort van @rolf zoekt een aandrijfas... Hoop dat dat al een goed einde heeft gevonden?), dus heb ik deze gelaten voor wat het is.
Die krengen roesten toch alleen maar, tenzij je gaat lopen smeren met Hammerite.
Nu maar weer eens tijd vinden om eronder te kruipen; Dit verhaal gaat dus een staartje krijgen, en als het meezit maak ik er weer foto's van
Nou weinig beslommeringen, in de zin van hij rijdt nog...... en zeer goed ook!
De enige minieme irritatie die er is, is met koud weer in de vorm van piepende en krakende draagarm/stabilisator rubbers. Niet dat ik er erg wakker van lig, maar wel genoeg....

Zoals misschien opgemerkt in dit dagboek, heb ik de initiële bestelde plaatstalen draagarmen retour naar monsieur-auto gezonden, wegens het verschil in bouwconstructie en rubber tussen de linkerkant en rechterkant. Maar goed ook, want met wat meer research kwam ik erachter dat de maten toch niet helemaal overeen kwamen voor een A2 onderstel........ Eigenwijs zijn heeft een prijs zeg maar.
In ieder geval op zoek naar nieuwe draagarmen geweest dus.
Het zijn TRW JTC1140/1141 draagarmen geworden, zijn hetzelfde als Lemforder, getuige het logo wat er ook gewoon nog in staat.
Gesmede draagarmen dus, voor een TDI (stugger rubber) met een "vaste" fuseekogel.
Deze zijn volgens vele leveranciers niet geschikt voor een ATL/TDI (wel voor een BHC/TDI, go figure)......... Nah, echt wel, ik heb er uren op zitten Googl'en! En wat op Google staat is waar....

Wat ik wel weet is dat er met grote letters "TDI" in de aluminium plaat voor het rubber in de draagarm gegraveerd staat, dus dat scheelt voor mijn gevoel iets minder wakker liggen.

Nu nog op zoek naar stabilisator rubbers en achterste draagarm rubbers. Weet nog niet of ik ze nodig heb maar, beter mee verlegen dan om verlegen ten tijde van sleutelen.
Tool voor de achterste rubbers komt van de week ook nog in bestelling, maar twijfel nog of dat een ruim gesorteerde universele of een set specifiek moet gaan worden.
Overigens, de plaatstalen draagarmen welke ik zag, konden mij geen info geven of dat de rubbers voor een TDI waren, evenmin de infodesk achter de internet shops (soort van @rolf zoekt een aandrijfas... Hoop dat dat al een goed einde heeft gevonden?), dus heb ik deze gelaten voor wat het is.
Die krengen roesten toch alleen maar, tenzij je gaat lopen smeren met Hammerite.
Nu maar weer eens tijd vinden om eronder te kruipen; Dit verhaal gaat dus een staartje krijgen, en als het meezit maak ik er weer foto's van

- Spits
Vandaag is de A2 voorzien van een nieuwe accu. De oude was nog eerste montage, met een datum stempel in de pool van 08/2005!
De oude doet het nog goed bij temperaturen van +1, maar de startmotor gaat langzamer rond bij temperaturen van -3, wat voor mij reden genoeg was om tot vervanging over te gaan.
Best wel bijzonder dat een accu nog zo lang meegaat. Wat natuurlijk wel scheelt bij een A2 is dat ie goed beschermd zit, dit is zeer goed voor de levensduur van de accu.
De nieuwe is een Varta F18 geworden, een 85ah accu met een hoog startvermogen (en ja, ik weet dat ie 175 hoog is ipv 195.....).
Deze ochtend ook maar even naar de knakkende bestuurdersdeur gekeken.
Rollen zagen er niet eens heel slecht uit, maar de popnagels waren wel losgekomen.
Een paar nieuwe M6 boutjes en moeren verder hebben de deur weer mooi stil gemaakt en houden de deur weer netjes open.
Voor de rest gebeurt er niet zoveel aan de A2, temeer omdat ik in de wintermaanden liever naar de schaatsbanen ga dan kou te lijden op of onder een Audi.....
, Helaas dus dit keer geen foto's van het hoe en wat, aan de ene kant; Zo spannend is een accu en een deurvanger nou ook weer niet.....
Toedels, Menno.
De oude doet het nog goed bij temperaturen van +1, maar de startmotor gaat langzamer rond bij temperaturen van -3, wat voor mij reden genoeg was om tot vervanging over te gaan.
Best wel bijzonder dat een accu nog zo lang meegaat. Wat natuurlijk wel scheelt bij een A2 is dat ie goed beschermd zit, dit is zeer goed voor de levensduur van de accu.
De nieuwe is een Varta F18 geworden, een 85ah accu met een hoog startvermogen (en ja, ik weet dat ie 175 hoog is ipv 195.....).
Deze ochtend ook maar even naar de knakkende bestuurdersdeur gekeken.
Rollen zagen er niet eens heel slecht uit, maar de popnagels waren wel losgekomen.
Een paar nieuwe M6 boutjes en moeren verder hebben de deur weer mooi stil gemaakt en houden de deur weer netjes open.
Voor de rest gebeurt er niet zoveel aan de A2, temeer omdat ik in de wintermaanden liever naar de schaatsbanen ga dan kou te lijden op of onder een Audi.....

Toedels, Menno.
- Spits
Vandaag toch maar met lichte tegenzin aan de draagarmen begonnen. Waarom dan met tegenzin? Omdat er nogal wat horror verhalen rondgaan over A2 draagarmen; bouten breken af, schroefdraad van de alu console draaien dol, je krijgt de draagarmen er niet uit zonder de console te demonteren, en ga zo maar door.
Omdat ik vrij lui van aard ben daarom dus tegenzin.
Wat schetst mijn verbazing; elke kant heeft een klein uurtje in beslag genomen ZONDER (!) het hoeven te demonteren van de aluminium console.
Rechterkant eerst, die was het meest krokant. Waar is 'ie nou? Daar istie weer. Zonder deze was het niet zo snel gegaan, de vork is gebruikt om de draagarm uit de console te duwen/hefbomen Één klap met de hamer....... Was wel nodig om ze te vervangen. Nu weer lekker met een gerust hart rondkarren!
xxx-jes.
Omdat ik vrij lui van aard ben daarom dus tegenzin.
Wat schetst mijn verbazing; elke kant heeft een klein uurtje in beslag genomen ZONDER (!) het hoeven te demonteren van de aluminium console.
Rechterkant eerst, die was het meest krokant. Waar is 'ie nou? Daar istie weer. Zonder deze was het niet zo snel gegaan, de vork is gebruikt om de draagarm uit de console te duwen/hefbomen Één klap met de hamer....... Was wel nodig om ze te vervangen. Nu weer lekker met een gerust hart rondkarren!
xxx-jes.