Avontuur schokbrekers!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2019, 11:59 3 x

Gisteren is het avontuur begonnen, het vervangen van mijn schokbrekers. Ik had dit nog nooit eerder gedaan vandaar dat dit een avontuur voor mij is.

Met de auto naar de sleutel klub op de brug nog met het idee dat ik aan het einde van de dag alle schokbrekers vervangen zou hebben, :) dat bleek iets te hoog gegrepen achteraf. Goed, wiel eraf, werkplaats handboek erbij en stap voor stap alles los gehaald, nog even met @luukske te Waalwijk gebeld i.v.m. de aandrijfas die eruit gedrukt moest worden volgens het werkplaatshandboek. Was aan de linkerkant begonnen en volgens Der DOCTER was dat daar niet nodig, rechts wel, dus achterwegen gelaten. Na ongeveer 3 uurtjes stoeien had ik hem er eindelijk uit. Vervolgens oude schokbreker van veer gescheiden en nieuwe gemonteerd. Vervolgens alles in omgekeerde volgorde gemonteerd. Na ongeveer 7 uurtjes had ik mijn eerste schokbreker vervangen, dus niet alle vier maar zeer voldaan en TROTS. :D

Wat ik graag nog wil weten voor ik mijn avontuur vervolg, het uit drukken van de aandrijfas, is daar veel kracht voor nodig? Het terug plaatsen is dat een kwestie van erin drukken en klaar of komt daar meer bij kijken?

Het avontuur gaat verder en als het lukt zal ik trachten een HowTo te maken.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

07 sep 2019, 14:03 0 x

Na losdraaien moer moet je de as naar binnen tikken waardoor het los komt!

Hier zie je de beschadigde schroefdraad nog vooraan.

Let niet op spinnenweb&roest (Eekhoorn bruin dus...) , moet nog nieuwe Homokineet monteren... beetje ruimte...
Maar bij een paar slagen moer los zodat hij vlak met as is tikken en dan moet hij los komen.
Ik laat deze oude even zien van hoe de as het schroefdraad vernield is.
Nooit zonder moer kloppen en advies is na afloop er een nieuwe moer op te zetten dus niet oude terug!

Ook moet je juiste maat sleutel daar hebben voor de moer te lossen... beetje grote maat.

Of ga je achterkant doen omdat die makkelijker gaat?

Een garage kan het doen vanaf €400,- maar veerpoot lagers erbij komt het op €500,- dat is inclusief materiaal , arbeidsloon en uitlijnen...
Heb je die lagers boven ook gedaan? Zodra je klaar bent toch nog uitlijnen, in Amsterdam maar €39,95 met gratis Cappuccino, want de meester rekenen meer, of lijnen niets uit en je blijft banden kopen!
Bijlagen
IMG_20190907_135800.jpg
IMG_20190907_135800.jpg (912.47 KiB) 4345 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 sep 2019, 14:34 1 x

Heb beide kanten voorzijde 2x losgehad/gedemonteerd, maar heb de aandrijfassen niet los hoeven halen.
Nu wet ik niet of er wezenlijk veel verschil tussen de benzine en diesel is inzake montage schokdempers, maar het lijkt me niet.

Mocht het nodig zijn de aandrijfas los te halen, dan kan die vastzitten als er borgmiddel gebruikt is (aangeraden door Audi om te gebruiken).
Mocht er geen borgmiddel gebruikt zijn (bijvoorbeeld bij vervanging homokineet door beunhaas of universele garage die nie weet nie...) dan kan je de homokineet vrij makkelijk terugduwen door de naaf.

En, eh @kobus1978 : JE BENT LEKKER BEZIG PIK, GA ZO DOOR! :thumbmin: :cool:
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie

07 sep 2019, 23:07 0 x

@eekhoorntje ,

Dank voor je advies :thumbmin: , zou je alleen willen vragen de wat minder relevante informatie achterwegen te laten! Dan wordt het allemaal wat duidelijker.

B.V.D.

@Spits ,

Lijkt mij ook dat er geen verschil zit tussen een benzine en een diesel in deze, ga het uitproberen en vertel mijn bevindingen later.

Mocht de aandrijfas er toch uit moeten, kan je het borgmiddel bij elke goed automaterialenzaak halen?

En, eh @Spits : THX voor de :thumbmin:

Met vriendelijke groet,

K :) :cool: S
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Spits

08 sep 2019, 00:14 0 x

kobus1978 schreef:
07 sep 2019, 23:07
@eekhoorntje ,

Dank voor je advies :thumbmin: , zou je alleen willen vragen de wat minder relevante informatie achterwegen te laten! Dan wordt het allemaal wat duidelijker.

B.V.D.

@Spits ,

Lijkt mij ook dat er geen verschil zit tussen een benzine en een diesel in deze, ga het uitproberen en vertel mijn bevindingen later.

Mocht de aandrijfas er toch uit moeten, kan je het borgmiddel bij elke goed automaterialenzaak halen?

En, eh @Spits : THX voor de :thumbmin:

Met vriendelijke groet,

K :) :cool: S
Hej Koos,

Heb zelf borgmiddel van 't werk geleend, Loctite 263.
Staat me iets bij dat er Loctite 275 gebruikt wordt bij de dealert..... Maar pin me er niet op vast.
Automateriaal zaken zullen het ook best wel hebben, maar misschien is online bestellen voordeliger.
Of misschien bij een bouwmarkt, daar is het assortiment ook aardig gegroeid.

Het is zaak dat de speling tussen de splines van je homokineet/naaf opgevuld en speling vrij zijn, dus een ander (merk) borgmiddel met hoge breeksterkte zou mij inziens ook voldoen.

Maar goed, zoals ik al zei; ik denk dat je het voor elkaar kan krijgen zonder de aandrijfas eruit te halen, heb je ook geen borgmiddel nodig.
Wel met beleid je fusee stuk bewegen, anders schiet je homokineet van je as af (zit geborgd met een springveer, en is wel weer terug te plaatsen, maar dus extra werk).

Niet bang worden Koos, de linkerkant is je ook gelukt, dus je hebt al ervaring ;), en ik weet zeker dat je rechts ook voor elkaar gaat krijgen.
Go get them Tijger!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
remco.elzinga

08 sep 2019, 09:11 3 x

ik zet de veerspanner er altijd even op. heb je n beetje meer ruimte en hoeft de as niet altijd los.
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie

08 sep 2019, 10:33 1 x

remco.elzinga schreef:
08 sep 2019, 09:11
ik zet de veerspanner er altijd even op. heb je n beetje meer ruimte en hoeft de as niet altijd los.
Dat ga ik ook proberen, bedankt voor de tip.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

08 sep 2019, 10:51 1 x

Zonder loshalen zou je vermoedelijk ook de uitlijn kosten kunnen besparen mits de schokbrekers zelfde lengte hebben????

Of ben ik nu te gierig?
Ik twijfel over dit advies.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie

11 sep 2019, 10:03 0 x

Hoi Menno,

Met splines bedoel je dat geribbelde deel, sorry voor mijn lekken taal, wat je in het lager schuift?

Het borg middel mocht dat toch nodig zijn, hoeveel breng je daar van aan en waar op de splines?

Kwam trouwens dit borgmiddel tegen, Bison Lock Bond

Groetjes,

K :blush: :innocent: S
Spits

12 sep 2019, 01:49 0 x

Hej Koos,

Met de splines wordt inderdaad het geribbelde gedeelte op de as bedoeld.
Zelf heb in omtrek bij het begin van de splines (schroefdraad zijde) en in het midden gedeelte een "rupsje" aangebracht. Echter, of dit precies op de juiste en correcte plek is weet ik niet..... Maar er zijn ongetwijfeld leden die er het fijne van weten.

Bisontite borgmiddel ken ik niet, maar misschien werkt het.

Groet, Menno.
Plaats reactie