Trekhaak voor Audi A2 wel te kopen!

Projecten, modificaties en accessoires.
Romulus

20 mar 2010, 11:20 0 x

N.a.v. de bezorgde reactie van Sjors in het navi plus topic van rini:
Hoi Romulus,
Weet jij dat je officieel van Audi geen trekhaak achteraf mag plaatsen op een A2 om last te trekken!!!! Je mag er dan alleen 2 fietsen op vervoeren, meer niet!!!! Ik vraag mij af, als er ooit iets zou gebeuren wanneer je er last achter hebt hangen, wat een verzekering gaat zeggen. Deze discussie hebben we dacht ik alles op dit forum gehad.

Sjors
Bedankt voor je oplettendheid, Sjors. Het is fijn als mensen meedenken en proberen je voor malheur te behoeden. Echter in dit geval is het denk ik niet nodig. Zoals in dit topic ook al blijkt, mag op alle bouwjaren van de A2 gewoon een trekhaak worden gemonteerd. Bij alle bouwjaren wordt ook gewoon 1000 kg geremd max. aanhangergewicht opgegeven. Uitzondering is de 3L TDI waar het veel gecompliceerder ligt, maar daarvoor verwijs ik je graag naar het Duitse forum. Ik denk dat jouw verhaal ongeveer voor de 3L opgaat.
Ik heb samen met mijn verkoper (Bovag-garage) dit verhaal helemaal nageplozen omdat voor ons de trekhaak een wezenlijke uitbreiding van de functionaliteit van de auto betekent. We gebruiken regelmatig de fietsendrager en af en toe een aanhanger (als we straks gaan kamperen met onze zoon van nu 2 maanden, zal vast niet alles in de A2 passen). Er zijn verschillende trekhaken voor de A2 te krijgen waarbij sommige (goedkoper, after market) nogal afwijken van die van Audi. Daar hadden we allebei geen fiducie in en daarom hebben we besloten voor de originele Audi-trekhaak die ook op de A3 en A4 gemonteerd wordt (zo te zien, ik heb de montageinstructie/handleiding hier voor me liggen). De verkoper heeft hierover uitgebreid contact gehad met de plaatselijke dealer. Bepaald geen goedkope oplossing, maar evenals jou gaat mij onze verkeersveiligheid ter harte!

Tenslotte staat op onze groene kaart de code AF, wat wil zeggen dat zowel trekkend voertuig (A) als aanhanger (F) verzekerd zijn. Ik vraag me af of dit ook vermeld zou worden als de verzekering van dit voertuig zou weten dat het geen aanhanger mag trekken. Maar dat terzijde, ik ben technicus en geen jurist.
boumy

20 mar 2010, 11:58 0 x

Zie dat het verhaal van de trekhaak nu in een paar topics loopt. Bij aanschaf heb ik ook een (afneembare) trekhaak laten plaatsen van het merk Westfalia als ik het goed heb. Zit er keurig onder. Was wel een karweitje met aardig wat werk begreep ik van de man van de garage.
Zal em vooral gebruiken voor de fietsendrager overigens. Op mijn kenteken staat ongeremd 540kg en geremd 1000 kg.
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 mar 2010, 14:37 0 x

Beste A2-fans,

Nu lees ik in diverse topics dat het erg prijzig is om een trekhaak achteraf te monteren.
Maar wat is prijzig??? :?: Hoe duur zijn de onderdelen & de arbeid?

Op mijn kentekenpapieren staat bij ongeremd & geremd alleen een streepje :?
Betekend dit dat ik niks mag trekken? :s hock:

Vriendelijke groet, Joris
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 mar 2010, 14:56 0 x

Dit is al eerder besproken, het betekent niet dat je niets mag trekken maar dat het ten tijde van afgifte van het deel 1 nog niet bekend was.

Theo
Romulus

22 mar 2010, 00:30 0 x

[quote="joris1980"]Hoe duur zijn de onderdelen & de arbeid?
[/quote]

Als je Audi belt, vertellen ze je dat de haak ongeveer 650 euro kost (afneembaar) en de inbouw zo'n 250 euro, totaal compleet € 893,17. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de inbouw meer werk is dan de 2,5 uur die je op basis van het Audi-uurtarief zou vermoeden (reken op 8-10 uur). De prijsstelling is me dan ook een beetje een raadsel.
Johan

22 mar 2010, 09:09 0 x

Ik snap dus echt niet waarom je een trekhaak onder een A2 wilt hebben. Ik heb het nu diverse malen gelezen maar ik moet er niet aan denken! Voor een fietsendrager? Veel te breed voor een A2. Voor een aanhangwagen? Kom op zeg. :s hock:
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

22 mar 2010, 20:21 0 x

[quote="Johan"]Ik snap dus echt niet waarom je een trekhaak onder een A2 wilt hebben. Ik heb het nu diverse malen gelezen maar ik moet er niet aan denken! Voor een fietsendrager? Veel te breed voor een A2. Voor een aanhangwagen? Kom op zeg. :s hock:[/quote]

Beste Johan,

Zo af & toe wil ik een aanhanger gebruiken om afval weg te brengen (van snoeien bij familie in de tuin) en dan huur ik een boedelbak. Weegt weinig & vaak maar n halve dag in gebruik.

En waarom zou een A2 geen aanhanger kunnen trekken, zeker met diesel & 245nm trekkracht :) !
Ik vind dat je de A2 wel erg onderwaardeerd met je topic :x

Groeten, joris
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 mar 2010, 21:03 0 x

Ben het met je eens Joris, ik heb er ook een onder zitten en gebruik deze voor het trekken van een kleine aanhanger voornamelijk met tuinafval.
Gaat altijd zonder problemen.
Overigens de fietsdrager past er perfect op en de fietsen ook!!

Theo
Romulus

23 mar 2010, 18:17 0 x

Stel je voor dat de A2 je enige auto is (in ons gezin is 1 auto voldoende, we doen veel op de fiets). Je wilt wel eens naar het grote Zweedse woonwarenhuis of andere ketens waar de doethetzelver niet zonder kèn. Of lekker met vrouw en kind gaan fietsen, wat verder van huis. Of kamperen. Nog afgezien van het uithelpen van familie, vrienden en scouting of muziekvereniging. Ik hóef hem niet te gebruiken, maar het geeft me al een heel goed gevoel dat hij eronder zit.

Vanmiddag nog voor een tientje een verloopstuk 13-polig naar 7-polig gekocht, nu is het helemaal compleet.

Edit: 's avonds voor mijn broertje naar Ikea geweest met een geleende dubbelasser die ik vaker gebruik. Voor de sceptici: ja, het gaat! ;) Maar je merkt duidelijk dat de auto voor andere dingen ontwikkeld is. :lol:
<!-- ia0 -->album113.jpg<!-- ia0 -->
Van het vlotte van de A2 is natuurlijk weinig meer over met 650 kg aan de haak. Zicht in de spiegels, manoeuvreren, optrekken uit stilstand: prima. Wel ver doortrekken in de versnellingen om de vaart er een beetje in te krijgen. Ik was blij toen ik hem weer kwijt was, je kent je auto niet terug! :lol:
ODINGA

27 apr 2010, 23:51 0 x

Natuurlijk wil je een (afneembare) trekhaak op je Audi A2 1.2TDI voor je fietsdrager.
Alleen waar laat je het doen (hier in het Noorden)?
En weet iemand de goede bestelnummer(s) van de orginele audi exemplaar of het westfalia exemplaar?
Mijn Audi dealer in Leeuwarden kennende denk ik dat het bedrag wat ik uiteindelijk betaal de 1000 euro wel haalt.
Dat is net een bedrag waar ik wel even voor om wil fietsen. ;)

Wie helpt mij op weg?

Lammert
Plaats reactie